onsdag 27 maj 2009

Om Margit Gennser

Margit Gennser, avhoppare numero dos.

Innan pressmeddelandet hade jag aldrig hört talas om denna kvinna men bestämde mig snabbt efter jag läst hennes blogg att hon troligen är den vettigaste moderat de haft. Det kanske inte är bekant men när jag bekänner färg är jag grön så för mig är detta ett osedvanligt uttalande.

Dessvärre är hennes blogg hemskt utdaterad men skrämmande nog har inläggen från 2005 fullständig relevans idag. Här är en människa som retoriskt spänner vidder över år med budskap från dåtiden. Visst, 2005 var inte länge sedan men nog är det anmärkningsvärt ändå.

I mina sökningar efter vad hon åstadkommit ramlade jag över den här cachade sidan hos den allsmäktiga google. Intressant!

Det som läggs fram där är att man börjat arbeta på och lägga fram delar av det som nu är Lissabon-fördraget.

Jag misstänker, i mitt inte alltför stilla sinne, att Margit borde vara något av en folkhjälte om bara hon inte varit så före sin tid. Eller kanske det är vi som är efter? En slags gnagande känsla av matthet och maktlöshet säger mig att det är den senare som är gällande.

Så vad gör vi nu?

Inväntar vi den bittra dagen när politiker förkunnar för oss att det varit diktatur i landet de senaste fyra åren men att pressmeddelandet fastnade i flytten mellan Bryssel och Strasbourg?

Vill man bli ordentligt rädd kan man roa sig med att läsa beskrivningarna av fascism, diktatur och totalitarism på wikipedia. Wikipedia kanske inte är 100% tillförlitlig men med källkritik samt att notera var informationen är tagen från kan man snabbt inse att det inte är från verk eller artiklar man bör avfärda direkt.

Just fascismens kriterier är extra bekymmersamma i mina ögon. Måhända är min foliehatt inte långt iväg men stämmer inte fascismen sådär kusligt väl in på hur det ser ut i riksdag och regering idag?

Det tåls att fundera på...

...för snart kan det vara för sent.




Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar